Hva er motivet for maleriet og prosateksten? Det er antatt at Munch ble inspirert av inntrykk han fikk da han spaserte i Ekebergåsen over Oslo (Kristiania). Mange mener at han var påvirket av de voldsomme solnedgangene som vulkanutbruddet på øya Krakatoa i Indonesia skapte over hele kloden i tiden etter utbruddet i 1883. På grunn av forurensningene i atmosfæren oppstod det kraftige nyanser i blodrødt ved solnedgang. I tillegg lå det et mentalsykehus (gammelt: sinnsykehus) og et slakteri nedenfor veien der Munch gikk. Det kan ha kommet skrik og annen uro fra disse institusjonene som sammen med den blodrøde solnedgangen har gitt Munch inntrykkene som har inspirert ham til å male "Skrik". Det er viktig å vite at Munch arbeidet med ulike utkast til "Skrik" gjennom mange år. Datoen for utgivelsen, 1893, angir datoen for den endelige versjonen. Bildet skildrer en person i forgrunnen som utstråler en forferdelig angst, og som holder seg for ørene for å holde lyden ute. Personene i bakgrunnen, Munchs venner, går tilsynelatende bare videre uten å gi uttrykk for noe som helst.
Bakgrunnen til høyre for broen preges av ekspresjonismens fargevalg. Sterke rød-, gul-, blå- og grønnfargede, bølgende streker gir en bakgrunn som virker truende og skaper angst og uro. Det er viktig å legge merke til ulikhetene i penselstrøkene på høyre og venstre side av maleriet. Rekkverket langs veien fungerer som er markert skille. Vi ser kraftig bølgende, truende farger på høyresiden, og rettlinjede, mer nøytralt fargede strøk langs veien på venstresiden. På veien er det tre personer. To står tilsynelatende upåvirket i bakgrunnen, mens en skrekkslagen hovedperson i forgrunnen tydelig er preget av bunnløs angst og fortvilelse. Man kan tenke seg at inntrykkene av angst og skrekk og gru som bølger kvelende opp fra byen, fjorden og himmelen til høyre, fortoner seg som et bunnløst skrik for forgrunnspersonen. I maleriet ser vi altså klare uttrykk for kunstnerens sinnsbevegelser slik de fortoner seg for ham der og da. Maleriet gir også et bilde av at den virkelighetsoppfattelsen forgrunnsskikkelsen gir uttrykk for, er relativ.
Men det som skaper mest følelser i bilde er hovedpersonen som skriker. Jeg greier ikke å la være å bli påvirket av de følelsene som denne personen skaper. Gjennom ansiktsutrykket så får jeg en følelse av angst og skrekk. Alt rundt, som bruken av fargene osv forsterker denne følelsen som personen gir meg. Komposisjonen gjør at personen og det den utrykker blir hovedfokuset i bildet, mens det rundt kommer etter og hjelper personen til å fremheve følelsen av angst og skrekk. Viss en studerer personen veldig nøye, så kan en se at han ser ned i venstre hjørne av bilde. Kanskje er det noe som skaper denne frykten og angsten, som ikke er med i bilde? Kanskje er det noe personen ser, som ikke vi ser? Denne tanken skaper vertfall en nysgjerrighet hos meg, og gjør bilde enda mer interessant, nettopp fordi Munch har valgt å ikke la det som skremmer personen være en del av bilde. Etter å ha sett mange av Munchs malerier så vet jeg med sikkerhet at han kan male mye finer og mer realistisk enn dette, om han vil.
Små fargestreker av gul og rød i det blåe gjør at den blåe fargen ikke blir for dominant, men skaper en fin balanse. Lyset i bilde kommer bra solen, som kaster lys over landskapet og broen, noe som vi ser spesielt på rekkverket på broen. Munch har formet landskapet på en veldig myk måte, med naturlige linjer. Hver linje snegler seg rundt en ny linje, og gjør at selve landskapet får bevegelse. Broen er mer konstruert og mekanisk, og bryter derfor med de myke linjene i landskapet. Dette strammer opp bildet og hindrer det til å bli rotete. Munch har vert klok når han har utarbeidet denne komposisjonen, og har blandet det stramme og mekaniske, med det naturalistiske og myke. Sammen med fargene så skaper dette en spennende komposisjon og et interessant bilde. Dette bildet er malt i ekspresjonistisk malerstil, en malerstil som har som poeng å fremme følelser gjennom malerier. Konnotativ analyse av "Skrik" Gjennom landskapets utforming så får jeg en følelse av kaos og forvirring, med de myke linjene som bølger seg rundt og gjør skille mellom vann og land uklart.
Dette fikk meg til å tro at personen som skriker, er Munch selv, og at denne scenen i maleriet er en scene fra en virkelig hendelse i Munch's liv, som vi vet er fakta i mange av hans andre malerier. Kanskje dette maleriet er et maleri av en episode der han selv har følt angst, og for å greie å komme over denne episoden så valgte han å male det? Dette er mine tanker og min tolkning, kanskje noen har en annen oppfatning?
Ditt rykte når du møtes eller er gift med en thailandsk barjente Få respekterte thaier bestemmer seg for å gifte seg med en lokal prostituert, selv om de tillater seg å komme i kontakt med henne i en natt. Tilsvarende i Vesten gifter de fleste unge seg ikke med lettgåtte jenter. Når de samme mennene kommer til Thailand, glemmer de imidlertid at barjenter faktisk er vanlige prostituerte. Kanskje skyldes dette utseendet deres: slank, elegant, eksotisk og vakker. De tror ikke at ved å gifte seg med en thailandsk prostituert vil de skade omdømmet sitt eller miste mulige karriereutsikter, slik det vil skje med dem hjemme. Spesielt hvis de blir i Thailand. Men thailendere er ikke dumme - nesten alle av dem kan legge merke til en barjente en kilometer unna, takket være hvordan hun kler seg, hvordan hun snakker og hvordan hun oppfører seg. Derfor, når de møter en vestlig mann som tilsynelatende er med eller er gift med en prostituert, mister de vanligvis respekten for ham. Å gifte seg med en tidligere prostituert kan også påvirke en vestlig manns evne til å finne en god jobb, siden de fleste forhold i det thailandske samfunnet er basert på førsteinntrykk og respekt.
Derfor tenker jeg at det er ikke dette han vil få frem, at han er god å male, for det har han allerede bevist. Jeg tror selv at han prøver å få frem en følelse, mer en å gjenskape en realistisk scene. For han i dette bilde så er det viktigste å få frem det indre, mer en det ytre. Nettopp angst og skrek. Fargene i maleriet er som sagt med på å skape denne angsten og skrekken. En rød soloppgang er et gammelt symbol på at det har vært mye blod og elendighet, og det er nok derfor Munch har valgt å bruke så mye rødt i soloppgangen. Dette maleriet har fanget min oppmerksomhet fra første gang jeg så det, og etter å ha analysert maleriet så ble jeg bare mer og mer interessert. Derfor satte jeg i gang å undersøke bilde nærmere med å søke rundt på nettet på forskjellige sider. Og dette resulterte i noe jeg syntes var svært interessant. Det viste seg nemlig at Munch skrev dagbok, og i dagboken hans står det noe som kan forbindes med dette maleriet: "Jeg gik bortover veien med to venner- solen gik ned- Jeg følte som et pust af vemod- Himmelen blev pludselig blodig rød- Jeg stanset, lænede mig til gjærdet mat til døden- så ut over de flammende skyerne som blod og sværd over den blåsvarte fjord og by- Mine venner gik videre – jeg stod der skjælvende af angst – og jeg følte som et stort uendeligt skrik gennem naturen".
Gjerdet: Skiller de 'skrikende' bølgene på høyresiden fra rette linjer i nøytrale farger på venstresiden Kun en person på veien hører skriket og reagerer på det. De to andre personene virker uanfektet "Skrik" gir rom for uendelig mange tolkninger. Her er noen forslag: Eksistensiell angst: Angst knyttet til tilværelsen generelt Angstproblematikk: Tusenvis av nordmenn rammes av mer eller mindre uforklarlig angst en eller flere ganger i livet. Fremmedgjøring: Man føler seg utenfor i samfunnet, noe som skaper angst, uro og usikkerhet Manglende evne til å fortrenge all ondskap som skjer i verden. Redselen for det/den/de onde blir overveldende Mobbing: Neppe Munchs hensikt, men dessverre høyst realistisk for mange Redsel for samfunnsutviklingen. Vi skaper et menneskefiendtlig samfunn som i tillegg virker selvødeleggende etc. Jon K. Møller
I den grad man kan tolke personene i bakgrunnen, virker de ganske så upåvirket av de samme naturinntrykkene som får forgrunnsfiguren til å drukne i bunnløs angst. For ekspresjonistene var tolkningen av virkeligheten individuell. De ulike sinn reagerte ulikt på de samme inntrykkene. De fleste vil nok konkludere med at maleriet uttrykker angst, skrekk, voldsom uro, forvirring og kaos. Det er ikke et menneske, men menneskenes angst, Munch skildrer. Med slike kunstneriske uttrykk for hva som foregår i underbevisstheten, det vil si i sjel og sinn, ble Munch en sentral representant for ekspresjonismen. Maleriet illustrerer også grunnleggende sider ved den ny-romantiske bølgen på 1890-tallet, som det var en del av. Noen av symbolene i maleriet kan være: Ansiktsuttrykket: Redsel og angst Hendene: Vil stenge det forferdelige ute Munnen: Uttrykker et enormt skrik, kanskje en avspeiling av skrik utenfra som skaper angsten? Bakgrunnen: Til høyre for gjerdet gjaller ekkoene fra skrikene nedenfra i form av bølgende linjer i kraftige, skremmende farger.
Kjøp av digitale kartdata Grunnkartdata, plandata, eiendomskart. Saksinnsyn Sjekk status i byggesaker, plansaker, tegninger og postliste Hva gjelder for eiendommen Finn pågående reguleringsplaner, eldre tegninger og historikk Kart Kart for plan- og byggesaker, temakart, sykkelkart, veikart. Deling, oppmåling og seksjonering Opprette og endre eiendommer, oppmåling av grenser, seksjonering Kulturminner og bevaring Oversikt over kulturminner i Asker, forklaringer, støtteordninger. Tåler huset klimaendringene? Få tips til hva og hvordan du bør sjekke huset for å møte klimaendringene. Erklæring om konsesjonsfrihet Eiendom med konsesjonsplikt, søke konsesjonsfrihet